Tuesday, June 22, 2010

CEBISAN KEHIDUPAN I


Dalam hidup ini,semestinya setiap figura yang bergelar manusia pernah menempuhi kehidupan atau detik-detik yang kurang sempurna. Disebabkan inilah, banyak perilaku pelik dan aneh dan kadang-kala sukar untuk ditafsir walaupun acapakali terjadi dalam kamus hidup manusia.
Tak semua orang boleh memahami dan mentafsir apa yang kita lakukan . Mereka hanya suka menuding jari dan memandang kontra disebalik apa yang kita lakukan. Lidah mereka agak kelu untuk melantunkan apa sebenarnya punca disebalik perbuatan manusia ini. Ya,kadang-kadang diri yang kandil lagi kerdil ini tidak mampu untuk melakukan segala rutin yang perlu dilakukan sepanjang bergelar orang yang dipimpin dan memimpin diri sendiri ini.
Apa saja yang kita buat,mesti tak kena dan ada saja silapnya. Huh, memang sukar untuk memuaskan hati manusia yang bermacam kerenah dan ragamnya. Kita hanya mampu tersenyum dan membiarkan kehidupan ini terus berlalu.
Yang pasti, kita akan tetap diuji. Ujian dunia yang bersifat kolektif apabila dilakari dan diwarnai akan menghasilkan seorang insan yang tabah dan mampu melakarkan apa erti hidup yang sebenar.

2 comments: